الأحد، يونيو 17، 2012

صماح

صماح

حيرجعوا بكراسيهم
وريحت صماح افرولاتهم وعفنة شرباتهم وبغتاتة اهاليهم
وبجاحة عينيهم وسلاطة السنتهم وطول اياديهم
متمركزين متسكعين
في كمائن علي الطرقات،
يغلسوا علي الشعب الغلبان
وياكلوا قوت الشقيان
ابقي ساعتها لما تاخد علي قفاك
قله ياحضرة الظابط باشا انا كنت مقاطع الانتخابات...

ياحضرة الظابط باشا انا مكنتش مع الجدعان لما قالوا هيلاهبا نغير النظام،
اصلك انا من يومي جبان واطي احب اطاطي وابوس الاقدام،
واستغربت لما شالو الريس العسكري الهمام،
والغريبة شلوه حباية عيال اقزام،
مصر كيف المهرة لازملها عسكري بكرباج
ده والنبي وحشني الكرباج ،
ليا سنة ونص منضربتش ولا متهان
وخايف يكون جنابكم زعلان
اقرب انا يمكن تكون كسلان

اه يامصر
اه يابلد ارخص مافيكي دمي
اسقيكي من دمي
وتنصري الجبان
الواطي الخسيس
اللي عمره منصفك
ولا شال همك
انعل ابوكي وامك
يعني اعملك ايه تاني ؟
نعملك ايه تاني ؟
باروحانا فداناكي
وبدمنا غسلناكي
وبعضمنا بخرناكي
وفي الاخر تبيعني
تبيع الشهيد

مبكلمش العبيد
ولا الحرامي البليد
بكلم اللي منهم ومنا
اللي مصدقين اسيادنا
ومتبعين مشايخنا
اللي بسنا علي يديهم
وفي الجد باعونا لقريبهم
خليك ناصح واعي
ربك مش محتاج وسيط
سامع همسك وضميرك
في ايده فرجك وضيقك
انتخب مرسي قبل مالحسرة تصيبك

حمدي احمد طايع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شارك برأيك