الأحد، نوفمبر 01، 2009

ابداعات طوخية

في البداية احب اهدي سلامي الي د/محمود وااقوله رجعتنا لزمان بسرعة البرق بجد انا في ثواني لقيتني في قلب حدث اليدون بالرغم من حكم وجودي في العاصمة فاليدون عندنا كان لة امتيازات طبعاومذاق بطعم الفحل علي العموم الف شكر علي الماضي الجميل واود انا اهديك واهدي كل طوخي اجمل ماكتبت في حبيبتي طوخ علي وعد بالتواصل........
حكتبلك واكتب يا بلادي
يا زادي يا طوخ وزوادي
وبعيوني حسهر لياليكي
وبروحي ونفسي اما بفديكي
وبعرقي ودمي انا برويكي
دا صباحك احلي صباح نادي
وحكتبلك واكتب يا بلادي
حكتبلك علي صفحة قلبي
وبعاهدك تاني ما حخبي
دا يا ريتني اعبر عن حبي
واحساسي بيكي الغير عادي
وحكتبلك واكتب يا بلادي
حكتبلك واغزل من رمشي
احلامي وبيها معاكي حمشي
علي بعد طوخ انا مقدرشي
وانا ابعد كيف وهي فؤادي
وحكتبلك واكتب يا بلادي
دي جوامع بتجمع اهاليكي
ومرشح مبني بايديكي
وكل النواجيع فرحانه ليكي
يا فرحتي بيكي واولادي
نهارك وليلك بيلالي
بالازهر وبالندا الالي
مخلاص اتبدل انا حالي
وف مشتشفي لقيت كل مرادي
وحكتبلك واكتب يا بلادي
"الطوخي" " وعلي" كانو بستانك
"وهريدي " "وخليل "احلي زمانك
ربوا علي ايدهم رجالة
بتحفرلك ف الصخر مكانك
وحكتبلك واكتب يا بلادي
برجالك دايما عمرانة
وعيونهم علشانك سهرانة
يتمنوا يخلوكي إماره
ويتحدو بيكي مدن الوادي
وحكتبلك واكتب يا بلادي يا زادي يا طوخ وزوادي
**************************
عم اشرف شاعر طوخ نريد المزيد والجديد هل نضب معين اشعارك اين الإبداعات الجديدة زمان كنت اشم روح التحدي في كلماتك كانت روحك فتيه متطلعة لغد مشرق لطوخنا الحبيبة رغم انني اكاد احفظ القصيدة المنشورة الا انني اشم منها رغم قدمها انك كبرت وشبت يا ابن عبدالمعين ... نريد ابداعات جديدة وكما يقولون نريد عودة الروح

هناك 3 تعليقات:

شارك برأيك