السبت، أبريل 10، 2010

مش من حقي بس لازم

لقد شدنى نداء الاخوة للكتابة و المشاركة بالموقع  فتشجعت بالامس و كتبت مقالة صغيرة سريعة حتى ان ذاكرتى وجدتها فرصة غالية كى توقعنى في شر اعمالى و تنسينى ذكر بعض اصدقاء الغربة اللذين كانوا يتوقون لاخبار البلد واحوالها مثال الاخوين مع حفظ الالقاب ابراهيم فوزي و علي فوزى و الاخ سعد حمتو والاخ الحسين شاكر وهذه فرصة جيدة لادعوهم للكتابة بالموقع .
اهدى اسرة الموقع هذه المحاولة الشعرية المتواضعة  كنداء لاحباء الموقع للكتابة .

مش من حقي بس لازم      هو أصلا أمر حاتم



هو أصلا لازم اكتب ؟؟      ايوه اكتب ايوة لازم.

مش من حقي أنا اكتب       هو يعنى أنا فاهم؟؟


هو يعنى أنا كاتب؟؟          هو يعنى أنا عالم؟؟


أنا لازم احب بلدي            أنا لازم أكون مساهم


أنا لازم أقول يا ناس         أنا طوخى أنا حالم


حالم بلدي تبقى حلوة         تبقى واحدة من المعالم

بلدي فيا ياما ناس           تقدر تطلع ع السلالم


رافعة راية انا طوخى       أنا باكتب أنا قادم

في العلوم و الرياضة       فى السياسة انا فاهم


في التاريخ انا سابق        في التدين انا عالم


في المهارة انا حاضر     مش حاقول انا نايم


اعداد / احمد نجيب جاد
مدرس لغة انجليزية
10/4/2010




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

شارك برأيك